TAMADUN CINA
Individu Dalam Masyarakat
Individu – unit asas yang membentuk masyarakat.
Pertubuhan sosial iaitu institusi keluarga diiktiraf.
Nilai Kekeluargaan
Konfusianisme amat mementingkan institusi perkahwinan
He (keharmonian) dianggap penting dalam keluarga.
jian (jimat cermat) dan qin (ketekunan).
Sistem Organisasi & Institusi Sosial
Negara China mengamalkan pemerintahan beraja. Raja menduduki tangga teratas
dalam susun lapis masyarakat Cina.
Raja/ Maharaja dianggap sebagai wakil tuhan
Sistem Masyarakat
i. Golongan cerdik pandai;
ii. Golongan petani;
iii. Golongan tukang; dan
iv. Golongan peniaga.
- Ren adalah konsep asas dalam sistem etika masyarakat Cina.
- Naluri untuk sentiasa membuat kebaikan dan kebajikan.
- Meninggikan martabat manusia.
- Membezakan antara manusia dan haiwan
Kata Konfusius: ” Jangan lakukan sesuatu yang anda sendiri tidak suka orang lain lakukan kepada anda”
Asas kepada konsep ren adalah konsep zhong (ketaatan), konsep shu (kemaafan), konsep xiao(ketaatan/ berbakti)
dan konsep di (hormat)
Kata Konfusius: ” Apa yang ingin kita lakukan untuk diri kita, kita lakukan juga untuk orang lain. Apa yang ingin kita sempurnakan untuk diri kita, maka sempurnakanlah juga untuk orang lain.”
Ren adalah sifat utama bagi martabat kehidupan manusia yang merangkumi perasaan kemanusiaan terhadap orang lain dan memelihara harga diri sendiri.
- Ren sering diterjemahkan sebagai kebajikan atau kebaikan manusia.
- Ren juga merujuk kepada hubungan baik antara satu sama lain.
- Ren boleh juga dikatakan sebagai memenuhi kewajipan seseorang kepada keluarga dan masyarakatnya.
- Dalam hal ini, Konfusius pernah berkata:
“Jangan lakukan untuk orang lain apa yang anda tidak ingin mereka lakukan untuk anda. “
- Ren paling sering dikaitkan dengan Confucius
- Ini adalah kepercayaan umum bahawa Confucius adalah individu yang pertama memperkenalkan konsep ren.
- Walau bagaimanapun, sebelum masa Konfusius lagi, istilah ren sudah ada tetapi jarang digunakan.
- Siapa secara tepatnya mengungkapkan konsep ren ini tidak diketahui.
Akan tetapi, pemahaman popular dan penggunaan ren yang kita kenal sekarang lebih dikaitkan dengan Confucius.
Confucius menggunakan konsep ren ini untuk menggambarkan atau memaksudkan “kebajikan lengkap”,
seperti yang terkandung nilai-nilai sejumlah kewajipan moral yang diikuti masyarakat Cina pada masa Konfusius dan seterusnya digunapakai hingga kini.
- Oleh sebab itu, ren biasanya diterjemahkan sebagai “kebajikan” atau “kemanusiaan”
- Dengan kata lain, cinta antara sesama manusia dan interaksi yang baik adalah sumber kemanusiaan, yang bersumberkan dari dalam diri manusia itu sendiri.
- Berperilaku mulia melayakkan seorang individu itu menjadi manusia teladan, yang memelihara dan menjaga hubungan baik antara dirinya dan keluarga dan semua yang berada di sekelilingnya.
Junzi
- Junzi (Chun Tzu) ialah personaliti yang ideal dalam Konfusianisme.
- Junzi merujuk kepada seorang budiman.
- Junzi mempunyai beberapa peranan antaranya: mempelajari ilmu, memperbaiki diri dan mentadbir manusia.
- Bersikap amanah dan bersedia memikul tanggungjawab yang diberikan dan melaksanakan tugas dengan baik.
- Junzi (Chun-tzu) dalam kata lain, dapat ditakrifkan sebagai manusia ideal, lelaki superior, orang budiman dalam erti yang paling ketara.
Di antara sifat seorang Junzi ialah: (1) kebaikan, (2) kejujuran, (3) kesopanan, (4) kebijaksanaan, dan (5) ketulusan.
Konsep Lima Hubungan
i. Antara suami dan isteri;
ii. Antara bapa dan anak;
iii. Antara adik beradik;
iv. Antara pemerintah serta rakyat; dan
v. Antara kawan serta sahabat.
- Konsep lima hubungan ini amat berkait rapat dengan konsep ‘ren’ yang dinyatakan melalui ibubapa lima hubungan pemerintah dan rakyat, bapa dan anak, hubungan antara adik beradik, suami dan isteri, dan kawan dan teman.
- Dari kesemua hubungan tersebut, sifat berbakti biasanya ditekankan.
- Pemerintah, sebagai contohnya merupakan contoh moral bagi seluruh rakyat di sesebuah negara. Dengan itu, boleh dikatakan bahawa kewajipan untuk menjadi baik terletak pada semua individu.
Konsep Lima Hubungan ini memberi petunjuk dan cara berkaitan hal-hal yang harus dilakukan dalam kehidupan sosial.
(A) ayah dan anak (menyayangi / menghormati)
(B) kakak dan adik (baik / hormat)
(C) suami dan isteri (baik / mendengar)
(D) yang lebih tua teman dan rakan yang lebih muda (perhatian / hormat)
(E) pemerintah/penguasa dan rakyat (murah hati / setia/ prihatin)
Jelasnya dalam tamadun dan kehidupan masyarakat Cina, terdapat banyak nilai murni yang telah dikemukakan oleh Konfusius untuk memelihara dan membina diri, keluarga, masyarakat dan negara.
No comments:
Post a Comment