TAMADUN


PENGERTIAN DAN TAKRIF TAMADUN


Madanna :
Memperelok budi pekerti
Membuka, bina bandar

 Madani :
 Sifat sopan dan halus
 pencapaian material yang tinggi

Civilisation
civitas: 
Bandar atau kota
Bandar – tanda ketamadunan




TAKRIF TAMADUN IBN KHALDUN, ALBERTSCHWEITZER, DAN E.L FARMER

Takrif Ibn Khaldun :

kehidupan beradab, berbudi bahasa, halus, maju, makmur

Takrif Albert Schweitzer :
kemajuan manusia yang membawa kesempurnaan

Takrif E.L Farmer :

unit budaya besar, mengandungi norma sosial, tradisi, institusi – diwarisi 



CIRI-CIRI UTAMA TAMADUN

Penempatan kekal
Sistem pertanian
Pengeluaran makanan
Sistem organisasi dan institusi sosial
Politik dan Pentadbiran
Ekonomi
Pendidikan




 HUBUNGAN TAMADUN DENGAN AGAMA
 Agama bentuk pandangan semesta

 HUBUNGAN TAMADUN DENGAN BUDAYA
Budaya tinggi tanda kehidupan bertamadun

HUBUNGAN TAMADUN DENGAN BANGSA
 Bangsa - tujuan beri identiti pada sesebuah kelompok.


KELAHIRAN DAN PERKEMBANGAN TAMADUN

FAKTOR GEOGRAFI
- kedudukan strategik

FAKTOR AGAMA
-hayati kehidupan beragama

FAKTOR POLITIK
-Politik yang stabil 

FAKTOR EKONOMI
- aktiviti ekonomi :penempatan, pertanian, penternakan, perdagangan dll.

FAKTOR SOSIAL
 - Perkembangan ilmu
- kecemerlangan kehidupan manusia



KEMEROSOTAN DAN KERUNTUHAN TAMADUN

i – Keruntuhan nilai agama dan moral
ii – Penindasan
iii – Sikap tertutup
iv – Malapetaka

INTERAKSI ANTARA TAMADUN
 perkongsian nilai, pemikiran, toleransi, menghormati

kaedah interaksi
kehidupan bersama, berjiran, penyebaran agama, perdagangan, penjelajahan dan penerokaan 


HASIL INTERAKSI ANTARA TAMADUN
 Asimilasi
 Akulturasi
Akomodasi
 Amalgamasi
Terjadi konflik

 INTERAKSI POSITIF ANTARA TAMADUN

TAMADUN ISLAM

Pemerintahan Nabi Muhammad s.a.w di Madinah.
Baginda s.a.w memberi perlindungan dan hak kepada penganut Yahudi dan Kristian
Zaman Abasiyyah dan Kerajaan Islam Andalusia
 - intelektual Yahudi dan Kristian diberi peluang menyumbang

INTERAKSI TAMADUN ISLAM DAN TAMADUN CINA

  • Hubungan perdagangan
  • Perkahwinan
  • Penyebaran agama Islam
  • Sains teknologi


INTERAKSI TAMADUN CHINA dan INDIA

  •  Penyebaran agama Buddha
  •  Permindahan teknologi
  •  Perkembangan ilmu


Kepentingan Dialog Antara Tamadun

Perkongsian nilai sejagat
Hubungan baik & kerjasama
Hormati perbezaan
menghormati, toleransi.


PENILAIAN TERHADAP TAMADUN

UNSUR PERSAMAAN DAN PERBEZAAN ANTARA TAMADUN

 ETIKA / NILAI
 KELUARGA
 - pertalian persaudaraan dan nilai-nilai murni
 MASYARAKAT
 - mengekalkan perpaduan
 ALAM SEKITAR
- Pelihara alam sekitar
KERAJAAN
 - Peranan pemimpin
 PENDIDIKAN
  matlamat utama – bekalkan ilmu
 KESIHATAN
 - keperluan asas manusia


Kepentingan Ilmu Ketamadunan

 Pemahaman tentang tamadun manusia
prinsip, nilai dan amalan
Bebas prasangka


No comments:

Post a Comment